Vývojová psychologie – 5. díl
Předškolní období - věk hry a přípravy na školu
Dnes Vám přinášíme další pokračování ze série vývojové psychologie. Tentokrát jsme opustili batolecí věk a přesouváme se do období školek a přípravy na školu.
Předškolní období trvá od 3 do 6 - 7 let.
Konec této fáze není určený, nesouvisí jen s fyzickým věkem, ale především se sociálním nástupem do školy. Ten s věkem dítěte sice souvisí, může oscilovat v rozmezí
jednoho, eventuálně i více let. Předškolní věk je charakteristický stabilizací
vlastní pozice ve světě a diferenciaci vztahu ke světu. Jeho poznání dítěti
pomáhá představivost, pro předškolní věk je typické fantazijní zpracování
informací a intuitivní uvažování, které ještě není regulováno logikou. Dítě své
představy přizpůsobuje vlastním možnostem poznání a aktuálním potřebám.
Přetrvávající egocentrismus ovlivňuje uvažování i komunikaci, dítě ulpívá na
svém pohledu, který pro něho představuje určitou jistotu. Předškolní věk je označován také jako období iniciativy, dítě má potřebu něco zvládnout, vytvořit
a potvrdit tak svoje kvality. K postupné diferenciaci dochází i v sociální
oblasti, pro niž je typický přesah rodiny a rozvoj vztahu s vrstevníky. Toto
období je třeba chápat jako fázi přípravy na život ve společnosti. Aby to bylo
možné, musí dítě přijmout řád, který chování k různým lidem v různých situacích
upravuje. Musí se naučit prosadit i spolupracovat, což je důležité především v
rovnocenné vrstevnické skupině. Vývojové podmíněné změny se odrazí ve hře. Předškolním obdobím začíná v této oblasti důležitá sdílená aktivita, která
vyžaduje sebeprosazení a přizpůsobení ostatním, tj. prosociální chování.
Komentáře
Okomentovat