Vývojová psychologie – 6. díl
Školní věk
Text: Eva Klesová
Dnes Vám přinášíme další pokračování ze série vývojové psychologie. Přesouváme se k důležitému sociálnímu mezníku a sice ke školnímu věku dětí, který lze chápat jako jakýsi oficiální vstup do společnosti.
Nástup
do školy je důležitým sociálním mezníkem. Dítě v této souvislosti získává novou roli, stává se
školákem. Doba, kdy tuto roli získá, je přesně časově určená a jako
společensky významný akt ritualizována. Dítě projde rituálem zápisu a prvního
slavnostního dne ve škole, který potvrzuje jednoznačnost sociální proměny a
počátek nové životní fáze. Když jde poprvé do školy, tak ví, že od této chvíle je školákem, že se něco podstatného změnilo. Škola ovlivní další rozvoj
dětské osobnosti, způsob prožití celého zbývajícího dětství a projeví se i
v oblasti sebehodnocení, mnohdy velice zásadním způsobem. Školní úspěšnost může
být rozhodující nejenom z hlediska sebepojetí, ale i pro další životní směřování.
Školní věk lze chápat jako období oficiálního vstupu do společnosti, kterou představuje obecně ceněná instituce školy. Dítě zde musí potvrdit své kompetence, pracovat a plnit povinnosti, tak jak od něho společnost očekává. Ericsson (1963) označil toto období jako fázi píle a snaživosti, jejímž hlavním cílem je uspět, prosadit se se svým výkonem. Z širšího hlediska jde o obecnější potvrzení vlastních kvalit v různých sociálních skupinách, tj. nejenom ve škole, ve vztahu k požadavkům dospělých, ale i mezi vrstevníky. S tím souvisí rozvoj mnoha kompetencí i celé osobnosti dítěte. Školní věk lze posuzovat i jako fázi vytvoření horizontálního společenství tj. zařazení do vrstevnické skupiny, která má svou vlastní hierarchii a řídí se vlastními pravidly. Dítě potřebuje uspět v obou oblastech, být za své výkony pozitivně hodnoceno a ostatními akceptováno.
Školní zralost a připravenost - doba nástupu do školy nebyla stanovena náhodně. Ve věku 6 až 7 let dochází k různým vývojovým změnám a většina z nich je pro úspěšné zvládnutí školních požadavků důležitá vzhledem k jejich převažující závislosti na zrání a učení představují základ školní zralosti a připravenosti.
Komentáře
Okomentovat