Vývojová psychologie – 7. díl
Adolescence
Text: Eva Klesová
Prvním článkem v novém roce se zároveň loučíme s naším seriálem na téma vývojová psychologie. Pojďme se tedy společně podívat na na období, kdy se z dětí stávají dospělí.
Období dospívání je přechodnou dobou mezi dětstvím a dospělostí. Zahrnuje
jednu dekádu života, od 10 do 20 let. V tomto období dochází ke komplexní
proměně osobnosti ve všech oblastech: somatické, psychické i sociální. Mnohé
změny jsou primárně podmíněny biologicky, ale vždycky významně ovlivňují
psychické a sociální faktory, s nimiž jsou ve vzájemné interakci. Průběh
dospívání je závislý na konkrétních kulturních a společenských podmínkách, z
nichž vyplývají požadavky a očekávání společnosti ve vztahu k dospívajícím.
Dospívání představuje specifickou životní etapu, která má svoje typické znaky v
rámci životního cyklu a svůj objektivní i subjektivní význam. Je to období
hledání a přehodnocování, než má jedinec zvládnout vlastní proměnu a vytvořit
si subjektivně uspokojivou zralejší formu vlastní identity.
Dospívání jako specifická životní fáze se vytvořilo v rámci civilizačních změn.
V přírodních společenstvích byl přechod k dospělosti zjednodušen, závisel
především na pohlavním dozrávání a míval charakter rituálu ohraničujícího počátek nového období. Za takových okolností by neměla osobní
aktivita dospívajícího žádný smysl. Ten svou budoucí identitu nemusel a ani
nemohl nijak významně ovlivnit. Doba rituálu přesně určovala, odkdy je jedinec
považován za dospělého a jakou bude mít nyní roli, stejně tak i její status. Identita
dospělého byla jasně vymezena. Nebyl
důvod o něčem pochybovat, protože všechno bylo předem dáno tradicí, vnějšími
mechanizmy. Specifické přechodné období nebylo potřebné. V současné době lze
dosáhnout dospělosti ve všech oblastech stejně rychle. Role dospělého je nyní
mnohem náročnější a navíc neposkytuje tak velkou prestiž a ani jednoznačnou
identitu.
Období dospívání je účelné rozdělit na dvě fáze:
Raná adolescence, označována jako pubescence, zahrnuje prvních pět let dospívání. Je časově
lokalizována přibližně mezi 11. až 15. rokem s určitou individuální
variabilitou. Nejnápadnější změnou je tělesné dospívání spojené s
pohlavním dozráváním, to je pubertou. V rámci celkového vývoje dochází ke
změně způsobu myšlení, dospívající je schopen uvažovat abstraktně, a to
i o variantách, které reálně neexistují. Hormonální proměny stimulují změny emočního
prožívání, jehož výkyvy mají subjektivní i objektivní dopad a mohou
ovlivňovat aktuální hodnocení dospívajícího.
Pozdní adolescence zahrnuje dalších pět let života a trvá přibližně od
15 do 20 let s určitou individuální variabilitou, zejména v oblasti psychické a
sociální. Vstup do fáze pozdní adolescence byl logicky vymezen pohlavním
dozráním, v této době často dochází k prvnímu pohlavnímu styku. Pozdní
adolescence je především dobou komplexnější psychosociální proměny, mění
se osobnost dospívajícího a jeho společenské pozice. Důležitým sociálním
mezníkem je ukončení profesní přípravy, následně následované nástupem do
zaměstnání či pokračování studia. S tím je spojeno dosažení či oddálení
ekonomické samostatnosti, které dosahují nejdříve lidé v dělnických profesích a
nejpozději vysokoškoláci.
Komentáře
Okomentovat